Sunday 1 July 2018

BUKIT BATU PUTIH, GOPENG

Dah lama Sey nak citer journey perjalanan Sey ke Ipoh, Perak ni tapi tak ada kesempatan. Jadi Sey share dalam blog ni je la. So antara agenda ke Ipoh selain pusing-pusing bandar Ipoh adalah mendaki Bukit Batu Putih. Ini bukan Bukit Batu Putih, Port Dickson tau, tapi Bukit Batu Putih, Gopeng, Perak.

Pada 12 Mei 2018 yang lalu, Sey dan sebahagian team Peri-peri telah ke Ipoh untuk mengisi masa lapang hujung minggu kami di sana. Masa tu baru je lepas minggu mengundi, trip ni lebih kepada menyambut Malaysia baru la kan. Hahahahaha.

Kami bertolak Jumaat malam menuju ke Ipoh, Perak dengan dua buah kereta. Kali ini Sey bukan driver. Sey penumpang je. Yang memandunya encik Bonny. Sepanjang masa Sey tidur je la kan. Siap En. Pamie kata Sey berdengkur. Ya la kot. 

Kami berhenti seketika di Perhentian RnR untuk solat Subuh dan makan ringan-ringan

Kerana Cik Bunga Que sekuntum kita ni sorang lapar, kami pun menuju ke Restoran Viral Hollywood di Ipoh untuk breakfast kali kedua. Mencekik la sekali lagi kat sini yop.


Mencekik jap. Restaurant viral ni sesak masa awal pagi, tapi kami berjaya cari tempat duduk
Sebelum kitorang ke Tapak Perkehmahan berhampiran Bukit Batu Putih, kami pusing-pusing dulu di bandar Ipoh melalui jalan-jalan seni kecil di bandar Ipoh. Feeling dia sama macam di Melaka. Sey memang suka gi Melaka sebab lukisan mural ni tapi tak sangka kat Ipoh pun ada. Boleh datang lagi ni.

Lorong belakang Ipoh, Perak. Ada gaya supermodel tak?
Kat lorong Concubine Lane ni banyak kedai-kedai yang menjual cendermata yang menarik. Jangan lupa lorong ni.
Selepas puas pusing satu Ipoh, kami akhirnya menuju ke Tapak Perkhemahan di area Bukit Batu Putih, Gopeng dan pasang khemah. Petang tu, kalau mengikut tentatif, kami akan mendaki Bukit Batu Putih dengan niat untuk shoot Sunset Scenery. Bila google image tengok gambar-gambar dalam phone, memang menarik sangat-sangat la pemandangan kat atas sana. Tak syabarnya.

Kami semua tak pernah naik Bukit Batu Putih, kebetulan pulak Syuk ada kenalan dia di Gopeng yang boleh guide ktorang naik ke atas sana. Al-maklumlah Syuk kan Insta famous gitew. Kami naik ke atas sana agak lewat jugak lebih kurang 6.30 petang dan cuaca pun macam tak mengizinkan je. Dari jauh dah nampak awan mendung macam nak hujan. Huhuhuhu. Macam tak de harapan je nak naik atas ni untuk sunset photo shoot. Tapi kami teruskan juga pendakian kami ke atas sana.

Letih tak? Nama lagi mendaki, bukit mana tak penat didaki kan oi? Kalau sesiapa biasa mendaki Bukit Broga, ketinggian Bukit Batu Putih ini lebih kurang macam tu la. Jalannya denai kecil dan mendaki.

Lebih kurang pukul 7 malam, kami tiba di puncak pertama. Puncak pertama tiada apa yang menarik hanya ada batu putih yang tinggi. Tetapi pemandangannya sangat menarik. Korang akan dapat lihat kawasan yang berbukit dan sungai Gopeng dari puncak pertama.

Kami teruskan pendakian yang tak seberapa jauh lagi menuju ke Puncak utama Bukit Batu Putih. Kali ini puncaknya lagi cantik! Sebaik saja ktorang sampai puncak utama, angin kencing mula meniup-niup kasar (ada eh ayat macam ni). Langit pun dah bagi clue hujan bakal turun tak lama lagi. Memang takkan dapatlah sunset scenerylah kan dengan keadaan macam tu. Alang-alang dah sampai puncak, kita posing la jugak. Kalau tak sia-sia je peluh jantan kami mendaki.


Tengah menunggu kilat kat belakang, tapi tak muncul-muncul. Hahahahaha.

Puncak pertama dengan gaya Hunger Game
Kami bertiga tertinggal kat belakang sebab sibuk duk berposing setiap sudut.


Bila dah penat mendaki, malam tu kami makan-makan di Kedai Hipsture recomand by Bonny

No comments:

Post a Comment