Saturday 23 June 2018

KUNDASANG, Sabah

Assalamualaikum semua!

Kali ni Sey nak citer la skit pengalaman Sey bercuti ala-ala New Zealand di dalam Malaysia. Maksud Sey kat sini adalah Kundasang, bukan pekan New Zealand kat Pahang sana nuh.

Trip ni sebenarnya dah berlaku pada tahun 2015 dengan tiga opismate Sey. Macam biasa plan last minit dan kasi redah je. Sebab dah tau, kalau plan awal-awal ni, macam-macam boleh berlaku, kan. So macam biasa kita bagi sedikit fakta berguna tentang tempat yang digelar "New Zealand Malaysia" ni.


FAKTA MENARIK KUNDASANG







Kundasang merupakan pekan kecil yang paling hampir dengan Gunung Kinabalu. Kerana berada pada kawasan tanah tinggi suhu kawasan di sini lebih sejuk dari kawasan lain di Sabah. Hanya terletak 6km dari Taman Negara Kinabalu. Masyarakat di sini kebanyakannya adalah petani. Kundasang juga merupakan kawasan tinggalan sejarah perang dunia ke dua di negara ini. Terdapat sebuah kawasan yang di kenali sebagai "WAR MEMORIAL PARK" iaitu sebuah kawasan khas yang di bina bagi memperingati askar-askar Australia dan British yang ditawan oleh tentera Jepun semasa Perang Dunia Kedua. 
PART 1
LCCT - Kota Kinabalu - Kundasang



PART 2
Kundasang - Dairy Farm



PART 3
Kundasang Memorial Park - Kolam Air Panas Poring



PART 4
Rumah Terbalik Tamparuli - Pasar Filipina Kota Kinabalu




No comments:

Post a Comment